Startovací systém pro letadla

Také jste si někdy kladli otázku, jak je možné, že velká letadla mají před startem dostatek energie a přitom ještě neběží hlavní motory? A jaká síla vlastně dokáže motory roztočit? Většina soudobých letounů a vrtulníků spoléhá v těchto funkcích na takzvané pomocné energetické jednotky. Letečtí odborníci jim neřeknou jinak než APU. 

Pomocná energetická jednotka je zdrojem elektrického proudu pro palubní a komunikační systémy a také dodává stlačený vzduch, který roztáčí hlavní motory při startu. Jedná se vlastně o malou spalovací turbínu s generátorem proudu.
Aero_L-39C_Albatros,_Czech_Republic_-_Air_Force_AN1705130-(1).jpg
První startovací systém, turbostartér, s názvem SAPHIR-5 byl určen pro legendární české podzvukové cvičné letouny Aero L-39 Albatros vybavené proudovými motory AI-25TL. Albatros dodnes zůstává nejpoužívanějším cvičným letounem na světě. 

V roce 1982 se začala vyrábět první pomocná energetická jednotka Safír-5M vybavená již generátorem proudu.

Od roku 2013 dodáváme pomocné energetické jednotky do světově nejprodávanějších vrtulníků MI-8/MI-17. 
Mi-171A2_black-(1).jpg



 

1973-Saphir.jpg
Řez turbostartérem Saphir 5 z roku 1973 DLT_PEJ_MIQ9B2890-copy.jpg

Pomocná energetická jednotka Safír 5KG/MIS z roku 2013

Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Další informace.

×